Media

Prowadzimy systematyczne działania komunikacyjne.
Zapoznaj się z naszymi informacjami prasowymi.
01.06.2016

Hossa bąbelków

Czy sezon wiosenno-letni stanie się nowym pikiem sprzedażowym dla win musujących? Do tej pory był to okres świąt Bożego Narodzenia oraz karnawału, na który przypadało niemal 40 proc. całorocznej sprzedaży win musujących w Polsce.* Moda na włoskie Prosecco czy hiszpańską Cavę, która dotarła do nas z krajów śródziemnomorskich, stała się akceleratorem rozwoju tej kategorii. Polscy importerzy i producenci wyrobów winiarskich bardzo wyraźnie widzą potencjał. Dodatkowo w prognozach rynkowych na najbliższe lata wina musujące uznawane są za najszybciej rozwijającą się kategorię alkoholową na świecie.

Kategoria win musujących w Polsce, od kilku lat odnotowuje ilościowe spadki sprzedaży rzędu 8% oraz wartościową stagnację. Tendencje spadkowe kategorii były dla branży widoczne głównie w grudniu, w którym sprzedaż w 2015 r. była niższa niż rok wcześniej. Ilościowo zanotowane zostały spadki o około 15%, z kolei wartościowo o około 11%. Według danych AcNielsen (MAT NOV 2015) spożycie wina musującego w Polsce w 2015 r. wynosiło 18,6 mln l, a wartość rynku kształtowała się na poziomie 285,2 mln zł. Różnica wielkości sprzedaży w roku 2015 w stosunku do roku 2014  wyniosła – 3,1 proc., z kolei różnica wartości sprzedaży jest dodatnia i wynosi aż + 2, 6 proc. Według ekspertów moda na konsumpcje napojów alkoholowych typu Prosecco będzie stymulowała wzrost konsumpcji win musujących, głównie w segmencie win wyżej pozycjonowanych.

– Tylko w okresie styczeń – wrzesień 2015 na rynku polskim pojawiło się ponad 1,2 mln butelek Top Prosecco (DOC i DOCG), czyli o 49% więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku. W naszej ocenie perspektywy rozwoju rynku Prosecco w Polsce są bardzo obiecujące i można spodziewać się, że kategoria ta będzie generować trzycyfrowe przyrosty w perspektywie najbliższych lat – mówi Anna Kalinowska, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Produkcji i Inwestycji Henkell & Co. Polska, Przewodnicząca Rady Głównej ZP PRW.

– Klienci coraz rzadziej sięgają po wina musujące w najniższych cenach. Ich decyzje zakupowe przesuwają się natomiast w kierunku produktów jakościowych. Spodziewamy się, że spadki ilościowe win musujących w sprzedaży, które są odnotowywane na rynku globalnie, będą pewną tendencją w najbliższej przyszłości, jednakże wartościowo wystąpią wzrosty. – podkreśla Patrycja Sikorska, Starszy Specjalista ds. Promocji Marki i PR, TiM S.A., Członek ZP PRW. – Firma TiM już teraz, w związku z zapotrzebowaniem płynącym z rynku rozszerza ofertę o kolejne pozycje win musujących jakościowych – dodaje Patrycja Sikorska.

Konsument win musujących takich jak Prosecco czy Cava jest zazwyczaj bardziej świadomy swoich potrzeb i wyedukowany. Trunek wybiera rozważnie, po dokładnym zapoznaniu się z ofertą rynkową, zwracając uwagę na jakość wyrobów. Napój alkoholowy typu Prosecco jest postrzegany przez niego jako elegancki i lekki trunek, który może towarzyszyć mu na co dzień.  

– Polacy coraz szybciej adaptują światowe trendy konsumenckie. Moda na wina musujące jest przykładem tego zjawiska. Spodziewamy się dalszego, wyraźnego wzrostu tej kategorii oraz zmiany modelu konsumpcji. Spożycie win musujących nie będzie się wiązało jedynie z wielkimi okazjami, napoje te będą traktowane również jako lekkie orzeźwienie w sezonie letnim. – mówi Jerzy Kwaśniewski, Prezes Związku Pracodawców, Polska Rada Winiarstwa.

Podobne wnioski i odczucia poparte obserwacjami rynku oraz badaniami konsumenckimi mają przedstawiciele firm winiarskich.

– Polacy rzeczywiście pokochali charakterystyczną świeżość smaku, przyjemnie owocową nutę oraz uniwersalny charakter Prosecco – dodaje Anna Kalinowska, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Produkcji i Inwestycji Henkell & Co. Polska, Przewodnicząca Rady Głównej ZP PRW. – Te wina, szczególnie z apelacji, z tradycyjnego regionu upraw w regionie Veneto, idealnie komponują się z różnorodnymi daniami. Prosecco sprawdza się jako aperitif, dodatek do przystawek, dań głównych czy deserów.  Na szczególne wyróżnienie zasługuje produkt Mionetto Prosecco DOC z regionu Veneto, nagrodzony prestiżową nagrodą – Luksusowa Marka Roku. – podkreśla  Anna Kalinowska.

Przesunięcie wzorców konsumpcji napojów alkoholowych z tych wysokoprocentowych, na jakościowe, niskoprocentowe jest dodatkową korzyścią oraz widocznym elementem pokazującym pozytywne zmiany zachodzące w strukturze i kulturze spożycia napojów alkoholowych wśród Polaków.

* http://www.rp.pl/Przemysl-spozywczy/312309797-Prosecco-dodalo-gazu-winom-musujacym.html?template=restricted#

Wróć do mediów

© 2020 Polska Rada Winiarstwa. Wszelkie prawa zastrzeżone