W związku z licznymi
wypowiedziami medialnymi* Pana Roberta Ogóra, Prezesa firmy Ambra S.A., czujemy
się w obowiązku złożyć wyjaśnienia odnośnie informacji w nich zawartych,
mogących wprowadzić w błąd konsumentów oraz opinię publiczną.
KRYTYKA BRAKU
DEFINICJI
- Prezes Robert Ogór twierdzi, że w Polsce brakuje
definicji wina owocowego opartego o świeży surowiec. Taka definicja istnieje –
to wino owocowe markowe. Może być ono wytwarzane jedynie z owoców lub
moszczów owocowych (art. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi
wyrobami i organizacji rynku wina).
KRYTYKA STOSOWANIA KONCENTRATU
- Produkcja
wina owocowego (jak i cydru) na bazie koncentratów (soków zagęszczonych) jest
powszechnie stosowana w krajach Unii Europejskiej. Ogólna definicja wina
owocowego -przyjęta przez AICV (europejska organizacja producentów cydrów i win
owocowych) wskazuje, że może ono
powstawać z owoców, soku lub soku odtworzonego z koncentratu.
- Polska jest światowym
liderem produkcji koncentratu jabłkowego i głównym eksporterem tego produktu.
Zakaz stosowania koncentratu jabłkowego do produkcji winiarskiej w tej sytuacji
byłby nieracjonalny i sprzeczny z
rachunkiem ekonomicznym, szczególnie, że Polska byłaby jedynym krajem, który by
taki zakaz wprowadził.
- Warto podkreślić, że polskie przepisy produkcyjne obowiązujące branżę winiarską są jednymi z najbardziej restrykcyjnych w Unii Europejskiej. Dla przedsiębiorstw zrzeszonych w Polskiej Radzie Winiarstwa jakość produktów jest priorytetem, więc w trakcie prac nad ostatnimi wersjami ustawy, firmy te wnioskowały o to, by tworzone regulacje były jak najbardziej precyzyjne, zapewniły uporządkowanie rynku winiarskiego i produkcję wyrobów odpowiedniej jakości.
- Pragniemy nadmienić, iż istotna część produktów firmy Ambra to masowo wytwarzane wina owocowe np. linia Dorato. Ponadto wiele wyrobów z oferty firmy Ambra bazuje na koncentracie winogronowym, m.in. produkty należące do marek Fresco, Cin&Cin, MichelAngelo. Ukazujące się wypowiedzi medialne mogą wprowadzać w błąd konsumentów i co znamienne – zbiegają się w czasie z kampanią związaną z wprowadzeniem na rynek nowego produktu.
- Należy zauważyć, że segment win owocowych wysokiej jakości rozwija się w Polsce. Są one wytwarzane od wielu lat przez kilku producentów i wprowadzane na rynek polski oraz z powodzeniem eksportowane.
Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa**
*m.in. artykuł pt. „Małpki z wódką to za mało”, Gazeta Wyborcza, 24.10.2019 r.;
„Nowy rząd: biznes liczy na dobrą zmianę”, Rzeczpospolita, 6.10.2019 r.;
„Roztocze polską Toskanią. Wina z porzeczek wcale nie gorsze”, www.dziennikwschodni.pl, 23.09.2019 r.
** Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa to organizacja, której jednym ze statutowych celów jest wpływanie na kształt rozwiązań prawnych i własnych regulacji branżowych w kierunku wyznaczania i skutecznego egzekwowania jak najwyższych standardów jakościowych wyrobów oferowanych polskim konsumentom. Polscy konsumenci mogą się czuć bezpiecznie, chociażby z uwagi na to, że chroni ich najbardziej restrykcyjna w UE ustawa winiarska.