Media

Prowadzimy systematyczne działania komunikacyjne.
Zapoznaj się z naszymi informacjami prasowymi.
26.05.2023

Polska branża winiarska: „opakowania typu bag-in-box będą zwiększały swój udział w rynku”

W krajach skandynawskich to już blisko 60% rynku, we Francji – prawie połowa wina sprzedawanego w supermarketach. W Polsce opakowania typu bag-in-box wciąż jeszcze postrzegane są przez niektórych jako „niestandardowe”, ale i u nas z roku na rok zwiększają swój udział w rynku. – Wraz ze wzrostem konsumpcji wina w naszym kraju, to właśnie BiB będzie pierwszym poważnym następcą szklanej butelki – mówią szefowie firm winiarskich.

 Dla kogo BiB?

BiB, czyli opakowanie bag-in-box, to nic innego jakkartonowe pudełko zaopatrzone w specjalny worek z  kranikiem. Jego konstrukcja uniemożliwia dostanie się tlenu z zewnątrz, co stwarza odpowiednie warunki dla wina. Tak zapakowane wino, można przechowywać  6-7 tygodni od otwarcia, podczas gdy wino w butelce 2 – 3 dni.

Zalety tego typu opakowań docenia przede wszystkim kanał HoReCa. – Obserwujemy coraz więcej zapytań o opakowania wielolitrowe właśnie z kierunku HoReCa, gdzie dobra konserwacja wina po otwarciu ma kluczowe znaczenie dla restauratora – przyznaje Tomasz Głoskowski, Dyrektor Generalny i Wiceprezes firmy Partner Center. – Dodatkowo opakowania wielolitrowe ułatwiają obsługę rezerwacji wieloosobowych czy konferencji, pozwalają tez zredukować ilość pustych opakowań szklanych, które trzeba wyrzucić.

Ale BiB to też dobre rozwiązanie podczas spotkań towarzyskich. – Popularne są na różnego rodzaju  plenerowych imprezach: koncertach, piknikach, festynach, wyścigach, meczach piłkarskich itp. – zauważa Grzegorz Bartol, Wiceprezes firmy Bartex. – Ważną przesłanką są też wtedy względy bezpieczeństwa uczestników takiego zgromadzenia.

Zalety BiB

Dłuższy okres zachowania świeżości wina po jego otwarciu to niewątpliwie jedna z największych zalet tych opakowań. I choć – ze względu na wzrost cen kartonów – opakowania BiB wcale nie są tańsze w produkcji  od butelek, to tak zapakowane wino łatwiej i taniej jest chociażby przewieźć. – W opakowaniach BIB korzystniejsza jest cena wina w przeliczeniu na litr – zauważa Jakub Nowak, Prezes firmy JNT Group.

Warto też podkreślić, że to rozwiązanie bardzo ekologiczne. – Z danych California Sustainable Winegrowing Alliance wynika, że  zastosowanie opakowań BiB pozwala zredukować ślad węglowy aż o około ok. 40% względem typowych szklanych butelek – mówi Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. – To kwestia, którą coraz częściej bierze się pod uwagę, zatem kolejny argument zapowiadający wzrost udziału BiB na rynku.

Jakie wino można „zapakować” do bag-in-boxa? – Przez pryzmat naszego portfolio oraz z analiz rynkowych możemy powiedzieć, iż w opakowaniach typu BiB coraz częściej spotykamy wina z średnich i wyższych kategorii cenowych – tłumaczy Tomasz Głoskowski, Dyrektor Generalny i Wiceprezes firmy Partner Center.  – Wynika to przede wszystkim z faktu, iż właśnie ta grupa konsumentów zainteresowana winami ze średniego segmentu dominuje w coraz większej, rocznej konsumpcji wina. Co więcej, grupa tych odbiorców jest też bardzo świadoma odpowiedzialności ekologicznej i zamiast kupić 4 wina w opakowaniach szklanych, wolą kupić jeden bag-in-box.

Zagranica docenia

W krajach skandynawskich opakowania BiB to już blisko 60% rynku, we Francji – prawie połowa wina sprzedawanego w supermarketach. Przyczynił się do tego okres pandemii, kiedy to panujące warunki spowodowały, że zalety BiB, okazały się szczególnie pożądane – zauważa Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. – W pandemii zainteresowanie winem w kartonach wzrosło skokowo. Wielka Brytania jest na przykład jednym z najszybciej rozwijających się rynków win w BiB, a jego wartość w trakcie pandemii wzrosła o ok. 25%, przy wolumenach zwiększonych o 21%. Patrząc na te dane i analizując trendy możemy być niemal pewni, że w Polsce rynek ten się niebawem rozwinie, a opakowania te będą stosowane na szerszą skalę.

W skali całego rynku to wciąż jeszcze mała, ale za to bardzo perspektywiczna kategoria opakowań – przyznają także szefowie firm winiarskich. – Osobiście jestem zwolennikiem teorii, że wraz ze wzrostem konsumpcji wina w naszym kraju, to właśnie BiB będzie pierwszym poważnym następcą szklanej butelki podsumowujeTomasz Głoskowski, Dyrektor Generalny i Wiceprezes firmy Partner Center.

Dodajmy, że spożycie wina gronowego z roku na rok stopniowo wzrasta. Przeciętny Polak spożywa rocznie niecałe 4 l litra wina gronowego, podczas gdy średnia europejska wynosi ok. 25 litrów.

Wróć do mediów

© 2020 Polska Rada Winiarstwa. Wszelkie prawa zastrzeżone