Cele są różne: na prezenty i na suto zastawione stoły. W okresie świąteczno-noworocznym sprzedaż napojów alkoholowych znacząco wzrasta, tym samym to szczególny czas dla branży winiarskiej. Nowe produkty, ciekawe akcje marketingowe, pretekst do rozbudowy brandów. Czwarty kwartał roku ma strategiczne znaczenie dla wielu firm. Czlonkowie Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa solidnie się do niego przygotowali.
Z perspektywy producenta i oferenta szerokiej gamy alkoholi obserwujemy w czasie świąt Bożego Narodzenia wzrost zainteresowania konsumentów zarówno produktami klasycznie kojarzonymi z okresem świąteczno –noworocznym, czyli winami musującymi, jak i wysokoprocentowymi trunkami – mówi Hanna Hausman, Zastępca Dyrektora ds. Marketingu i Eksportu firmy Henkell&Co.
Jacek Jantoń, Prezes Firmy Jantoń, przyznaje, że okres grudniowo-styczniowy to czas zwiększonej sprzedaży alkoholu, nawet o 30%, w porównaniu z pozostałymi miesiącami. W tym czasie Polacy chętnie kupują trunki na świąteczny stół i imprezę sylwestrową. Częściej sięgamy po alkohole mocne, zwłaszcza marki premium, które towarzyszą spotkaniom towarzyskim, ale również dobrze sprawdzają się się w roli prezentów – mówi Jacek Jantoń, Prezes Firmy Jantoń.
Z ostatniego badania SW Research wynika, że na świąteczne prezenty najchętniej wybieramy wina. Kupując alkohol na prezent, decydujemy się raczej na trunki znanych i prestiżowych marek.
Zmiana modelu życia często przekłada się na modyfikację sztywnych zasad tradycji stołu wigilijnego. Wino jest obecnie tak samo mile widziane, jak większość tradycyjnych potraw. Podczas powitania Nowego Roku, jak również podczas zabaw karnawałowych, znacznie częściej towarzyszą nam obok win musujących również wina spokojne. Osobliwy nastrój świąt powoduje również, że znacznie częściej konsumenci poszukują czegoś wyjątkowego oraz są skłonni wydać więcej na ten cel. Tym samym jesteśmy świadkami przesuwania się preferencji konsumenckich w kierunku segmentu premium – co pozwala z optymizmem patrzeć w nadchodzącą przyszłość – zauważa z kolei Mariusz Glenszczyk, wiceprezes Zarządu spółki TiM S.A.
W okresie grudniowo-styczniowym konsumenci poszukują produktów, które nie tylko wyśmienicie smakują, ale również rozgrzewają. Jesienią i zimą chętniej i znacznie częściej sięgamy po rozgrzewające, nieco cięższe trunki – nalewki czy rozmaite rodzaje wina czerwonego, w tym grzanego. Z kolei okres świąteczno-sylwestrowy to czas win musujących, na przykład coraz bardziej popularnego w Polsce proscecco – mówi Jerzy Kwaśniewski, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. Dla naszej branży to bardzo gorący okres. Na ten sezon przypada niemal 40% rocznej sprzedaży win musujących – podkreśla Prezes Kwaśniewski.
W okresie świąteczno-karnawałowym każdy z producentów i dystrybutorów stara się przygotować dla swoich klientów coś wyjątkowego.
Firma Jantoń, wychodząc na przeciw oczekiwaniom klientów, przygotowała szeroką ofertę produktów rozgrzewających. Najbardziej rozpoznawalną marką jest Zbójeckie Grzane, który posiada wszystkie walory klasycznego grzańca, czyli rozgrzewa i kusi aromatami przypraw korzennych (podobno zapobiega także przeziębieniom!). Kolejna propozycja to Dobroński z cynamonem, a także Grzaniec Aroniowy Piwniczne, który jest propozycją z szerokiej oferty win sygnowanych Kolekcją Dobrego Smaku. Na uwagę zasługuje także wódka Medoff, będąca ósmą marką wśród najlepiej sprzedających się na świecie, wielokrotnie nagradzana w międzynarodowych konkursach. Paniom, które częściej wybierają słabsze trunki, dedykowane jest wino Monte Santi (w tej linii dostępne jest także wino musujące).
Mionetto Prosecco, najczęściej kupowana marka wina prosecco w Polsce (spośród marek monitorowanych przez CMR, dane za styczeń-wrzesień 2016) to już propozycja Firmy Henkell&Co. Wino, które polscy konsumenci pokochali latem, zachęca włoskim stylem i elegancją także do tego, by w jego towarzystwie powitać Nowy Rok. W ofercie firmy Henkell & Co. coś dla siebie znajdą także amatorzy tradycyjnych win owocowych i sprawdzonych polskich receptur. Mowa o nowości w portoflio firmy czyli Winie Babuni. Natomiast amatorów mocniejszych trunków zadowoli z pewnością innowacyjna Okowita Babuni. Wytwarzana na bazie destylatów z naturalnych owoców, dostępna w 3 wersjach smakowych (śliwka, gruszka Williamsa i morela) dedykowana jest konsumentom poszukującym naturalności oraz produktów nawiązujących do staropolskiej tradycji mocnych destylatów owocowych (zaw. alk. 45 %).
Firma TiM z kolei w okresie bożonarodzeniowym szczególnie poleca cieszące się dużym uznaniem wina kalifornijskie z linii Oak View, chilijskie Panul, a także wina z serii Portada, których charakter sprawia, iż świetnie komponują się z karpiem, rybą po grecku czy aromatycznym piernikiem. Zadowoleni powinni być także wielbiciele miodów pitnych. W tej kategorii na uwagę zasługuje Złota Pasieka – miód szeroko polecany sobie wzajemnie przez miłośników tego trunku, a także seria miodów Kasztelańskich, która obok wielokrotnego zdobywcy wyróżnień i złotych laurów – półtoraka Rex Honestus – tworzy obóz miodów, obok których nie można przejść obojętnie.