Ponad 20 stowarzyszeń i fundacji z branży winiarskiej, wśród nich także ZP PRW, połączyło siły i złożyło wspólny list do premiera Donalda Tuska. Motywacją do tego stały się zapowiadane przez Ministerstwo Zdrowia zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, w szczególności te dotyczące zakazu sprzedaży alkoholu przez Internet. Taka decyzja postawiłaby bowiem działalność wielu podmiotów, zwłaszcza tych najmniejszych, pod znakiem zapytania.
Oto fragmenty tego pisma:
– (…) Doskonale rozumiemy, jak ważnym problemem społecznym jest nadmierne spożywanie alkoholu, zwłaszcza przez osoby małoletnie. Całkowicie popieramy też konieczność ścisłych regulacji w zakresie sprzedaży, reklamy i promocji napojów alkoholowych. Należy stanowczo potępić wszelkie praktyki, które zachęcają do nadmiernego spożycia lub kierowane są do młodego konsumenta. Uznajemy za całkowicie zasadne wprowadzenie zmian w ustawie. Sprzeciwiamy się jednak stanowczo bezrefleksyjnemu zaostrzaniu jej zapisów bez uwzględnienia wszelkich skutków takich zmian. Większość problemów, jakie pojawiły się w ostatnich czasach ma charakter społecznie doniosły. Obecne działania rynkowe, które budzą sprzeciw nie wynikają jednak ze zbyt liberalnych zapisów prawa, lecz głównie z ich niedostosowania do wyzwań współczesności
(…) Zmiany w ustawie są niewątpliwie konieczne. Powinny być jednak dokładnie przemyślane i służyć wyłącznie realizacji założonych przez tę regulację celów. W żadnym wypadku działania o kluczowym znaczeniu dla branży alkoholowej, wpływające bezpośrednio na życie wielu ludzi, nie powinny być motywowane politycznie i wprowadzane jedynie dla wygaszenia tymczasowych nastrojów opinii publicznej
(…) W szczególności postulujemy o:
1. Precyzyjne i jednoznaczne określenie zasad występowania napojów alkoholowych oraz ich producentów w Internecie, którego istnienia, ustawa dotąd nie zauważała. Zasady reklamy i promocji nie powinny budzić wątpliwości i narażać przedsiębiorców na niepotrzebne ryzyko. Strony internetowe, media społecznościowe, portale informacyjne, to formy przekazu o znaczeniu nieskończenie ważniejszym niż klasycznemedia.
2. Określenie ustawowego wzorca sprzedaży i dostawy napojów alkoholowych zakupionych w sklepach internetowych. Państwo nie powinno zamykać się na formy sprzedaży na odległość, które stanowią dziś nieodłączny element codziennego życia. W przypadku alkoholu, powinny jednak zostać wprowadzone stosowne ograniczenia i zabezpieczenia procesu, które są wykonalne a nawet już praktycznie stosowane, takie jak potwierdzanie pełnoletności przy zamówieniu, dodatkowa weryfikacja pełnoletności przez kuriera i dostawa nie szybciej niż 24h od momentu złożenia zamówienia.
Nasza organizacja od lat apeluje o nowelizację przestarzałej ustawy i zwraca uwagę na konieczność wprowadzenia jednoznacznych reguł zapewniających realizację celów ustawy. Rozdrobnione do tej pory środowisko producentów zjednoczyło się i przemówiło wspólnym głosem. Sprawa jest bowiem kluczowa dla całej branży winiarskiej.